Blokkendozen op het spoor


Nederlands | 17-11-2022 | 160 pagina's

9789462585133

Hardback


  Lees de eerste pagina's

€ 39,95

  Voeg toe aan mijn winkelmandje
 Product store stocks

   Bestelbaar

   Gratis bezorging vanaf € 25,-

   Retourneerbaar binnen 14 dagen




Korte beschrijving/Annotatie

Naslagwerk met een groot aantal onbekende foto’s van belangrijke spoorwegfotografen Standaardwerk over een van de meest geliefde treintypes op het Nederlandse spoorwegnet

Tekst achterflap

Begin jaren twintig van de vorige eeuw werd besloten een deel van het Nederlandse spoorwegnet te elektrificeren. Exploitatie met elektrische treinen was economisch gezien veel aantrekkelijker dan het gebruik van stoomtreinen, zo was gebleken met elektrische tractie op de Hofpleinlijn tussen Rotterdam en Scheveningen. Tussen 1924 en 1932 werden door de Nederlandse Spoorwegen 259 rijtuigen voor de elektrische dienst in gebruik genomen, waarvan de helft bestond uit zogenoemde motorrijtuigen. Deze stalen rijtuigen, aangeduid als Materieel ’24, bestonden uit tien verschillende types en konden tot bijna elke gewenste samenstelling gecombineerd worden. Vanwege het robuuste, vierkante uiterlijk kregen deze treinen de bijnaam Blokkendozen. Tot op de dag van vandaag een begrip bij de spoorwegliefhebber. Blokkendozen op het spoor neemt de lezer mee door de boeiende geschiedenis van dit roemruchte materieel. Een lange geschiedenis, want na het einde van de Blokkendozen als treinstellen in de reizigersdienst kregen deze rijtuigen functies van uiteenlopende aard, variërend van motorpost- tot museumrijtuig. Ook aan die periode, die tot de dag van vandaag doorloopt, wordt veel aandacht besteed. Van de vele schitterende foto’s in dit boek, waarvan een groot deel afkomstig is uit de nalatenschap van N.J. van Wijck Jurriaanse, zijn talrijke nog niet eerder gepubliceerd. Materieeltekeningen en overzichten completeren dit unieke boek.

Slogan/Promotie

Begin jaren twintig van de vorige eeuw werd besloten een deel van het Nederlandse spoorwegnet te elektrificeren. Exploitatie met elektrische treinen was economisch gezien veel aantrekkelijker dan het gebruik van stoomtreinen, zo was gebleken met elektrische tractie op de Hofpleinlijn tussen Rotterdam en Scheveningen. Tussen 1924 en 1932 werden door de Nederlandse Spoorwegen 259 rijtuigen voor de elektrische dienst in gebruik genomen, waarvan de helft bestond uit zogenoemde motorrijtuigen. Deze stalen rijtuigen, aangeduid als Materieel ’24, bestonden uit tien verschillende types en konden tot bijna elke gewenste samenstelling gecombineerd worden. Vanwege het robuuste, vierkante uiterlijk kregen deze treinen de bijnaam Blokkendozen. Tot op de dag van vandaag een begrip bij de spoorwegliefhebber. Blokkendozen op het spoor neemt de lezer mee door de boeiende geschiedenis van dit roemruchte materieel. Een lange geschiedenis, want na het einde van de Blokkendozen als treinstellen in de reizigersdienst kregen deze rijtuigen functies van uiteenlopende aard, variërend van motorpost- tot museumrijtuig. Ook aan die periode, die tot de dag van vandaag doorloopt, wordt veel aandacht besteed. Van de vele schitterende foto’s in dit boek, waarvan een groot deel afkomstig is uit de nalatenschap van N.J. van Wijck Jurriaanse, zijn talrijke nog niet eerder gepubliceerd. Materieeltekeningen en overzichten completeren dit unieke boek.

Biografie

Carel van Gestel was leraar Engels. Hij heeft een groot aantal rijk geïllustreerde boeken en artikelen geschreven over de Nederlandse spoorwegen. Zijn laatste boek is Stroomlijn op het spoor.

Details

ISBN :9789462585133
Auteur: 
Uitgever :Uitgeverij WBOOKS
Publicatiedatum :  17-11-2022
Uitvoering :Hardback
Taal :Nederlands
Hoogte :288 mm
Breedte :218 mm
Dikte :20 mm
Gewicht :1096 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :160