Hoezenboek

Leo Boudewijns


Nederlands | 23-10-2010 | 204 pagina's

9789059970953

Hardback


€ 19,50

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar

   Gratis bezorging vanaf € 25,-

   Retourneerbaar binnen 14 dagen




Tekst achterflap

Toen Philips in 1950 begon met de productie van langspeelplaten ontstonden, als artistieke bijproducten, ook de eerste Nederlandse lp-hoezen. ‘Hoezenmakers’ Leo Boudewijns, Margreet Korsman en Aat van IJperen nodigden een keur aan vormgevers uit ontwerpen te maken voor de verpakking van allerlei muziekgenres. Veelbelovende onbekenden als Cornelius van Velsen, Ger Vink, Emmerich Weninger, Jan van Keulen en Jacques Richez, maar ook de al beroemde Dick Elffers, creëerden een stroom van moderne, grensverleggende beelden. Hun grafiek zou het gezicht van de fonografische industrie in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw bepalen. Leo Boudewijns koos de meest opvallende en karakteristieke hoezen uit die periode. In een persoonlijk relaas vertelt hij over ontwerpers en artiesten, over kunst versus handelsgeest en over de reacties die de ontwerpen opriepen. Boudewijns geldt als een kenner van de fonografische geschiedenis. Hij schreef ook ’n Hele Kunst, Stilte, opname!, Honderd jaar rond en Nagalm. Voor dit boek werden 300 hoezen zorgvuldig in full colour gereproduceerd, gerangschikt en toegelicht. Een heerlijk boek voor liefhebbers van muziek en grafische kunst en voor mensen met heimwee naar de fifties en sixties.

Slogan/Promotie

Toen Philips in 1950 begon met de productie van langspeelplaten ontstonden, als artistieke bijproducten, ook de eerste Nederlandse lp-hoezen. Hoezenmakers Leo Boudewijns, Margreet Korsman en Aat van IJperen nodigden een keur aan vormgevers uit ontwerpen te maken voor de verpakking van allerlei muziekgenres. Veelbelovende onbekenden als Cornelius van Velsen, Ger Vink, Emmerich Weninger, Jan van Keulen en Jacques Richez, maar ook de al beroemde Dick Elffers, creëerden een stroom van moderne, grensverleggende beelden. Hun grafiek zou het gezicht van de fonografische industrie in de jaren ’50 en ’60 van de vorige eeuw bepalen. Leo Boudewijns koos de meest opvallende en karakteristieke hoezen uit die periode. In een persoonlijk relaas vertelt hij over ontwerpers en artiesten, over kunst versus handelsgeest en over de reacties die de ontwerpen opriepen. Voor dit boek werden 300 hoezen zorgvuldig in full colour gereproduceerd, gerangschikt en toegelicht. Een heerlijk boek voor liefhebbers van muziek en grafische kunst en voor mensen met heimwee naar de fifties en sixties.

Details

EAN :9789059970953
Auteur: 
Uitgever :Primavera Pers
Publicatie datum :  23-10-2010
Uitvoering :Hardback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :235 mm
Breedte :232 mm
Dikte :15 mm
Gewicht :889 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :204