Activerende werkvormen

Meike Berben-Bert Moonen


Nederlands | 26-08-2024 | 120 pagina's

9789065082541

Paperback / softback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 34,95

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar

   Gratis bezorging vanaf € 25,-

   Retourneerbaar binnen 14 dagen




Korte beschrijving/Annotatie

Aanpakken en modellen om leerlingen te motiveren, te activeren en effectief te laten leren. Je krijgt inzicht hoe je variatie in je onderwijs biedt en een activerende en motiverende les vormgeeft.

Tekst achterflap

De meeste docenten en scholen erkennen dat het activeren en motiveren van leerlingen belangrijk en tegelijkertijd uitdagend is. Het activeren van leerlingen kan namelijk bijdragen aan een hoger leerrendement. Uit leerlingenquêtes en reacties van docenten en schoolleiders blijkt echter vaak dat het activeren en motiveren nog niet genoeg lukt: leerlingen ervaren het onderwijs als saai en weinig uitdagend. Om docenten inspiratie te bieden, hebben we dit boek samengesteld. We bieden achtergronden, werkvormen en ICT-middelen om leerlingen te activeren, te motiveren en effectief te laten leren. Het leren van de leerlingen staat centraal. Dat leren geef je vorm door het inzetten van die werkvormen die bij de leerdoelen én de leerlingen passen. Zo kun je variatie aanbrengen in je lessen zonder het leereffect uit het oog te verliezen. Interesse in meer verdieping door een training en/of advies, ook binnen de school? Kijk op cps.nl/activerende-didactiek.

Biografie

Meike Berben is docent Nederlands en Frans en onderwijskundige. Nadat ze een aantal jaren als docent in het voortgezet onderwijs en NT2-onderwijs werkte, startte ze in 2011bij CPS. Als adviseur begeleidt ze docenten en schoolleiders in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs op het gebied van didactiek en taal. Haar specialismen zijn activerende didactiek, differentiëren in de les, ICT in de les en formatief handelen. Bert Moonen is als trainer, adviseur en coach bij CPS gespecialiseerd in lesgeven. Hij begeleidt leraren, vaksecties en scholen bij didactisch/pedagogisch handelen in de les. Hij verzorgt trainingen op de zes rollen van de leraar, activerende didactiek, klassenmanagement, differentiëren, formatief toetsen en handelen, motiveren van leerlingen en digitale didactiek.

Inhoudsopgave

Leeswijzer Voorwoord 1 Waarom activeren 1.1 Het belang van motiveren, activeren, samenwerken en feedback 1.2 Monitor leskwaliteit 1.3 Coöperatief/samenwerkend leren 2 Praktisch aan de slag 2.1 Lesontwerp met actieve werkvormen 2.2 ADI-model 2.3 Formatief handelen 3 Belemmeringen en kansen 4 Werkvormbeschrijving 4.1 De werkvormen 5 Digitale werkvormen en didactiek 5.1 Waarom ICT in de les? 5.2 Gamification 5.3 Indeling middelen 5.4 Toelichting middelen 6 Instrumenten voor borging en implementatie 6.1 Strategisch niveau 6.2 Tactisch niveau 6.3 Operationeel niveau Literatuur Bijlagen Meer lezen

Details

EAN :9789065082541
Auteur: 
Uitgever :EDG Thuiswinkel (Uitgeverij)
Publicatie datum :  26-08-2024
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :242 mm
Breedte :173 mm
Dikte :9 mm
Gewicht :267 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :120
Keywords :  activeren van leerlingen;differentiatie;differentiëren;formatief handelen;leerdoel;lesdoel;motivatie;motiveren van leerlingen