Lateraal denken
Paul Sloane
Nederlands | 24-12-2024 | 174 pagina's
9789083309156
Paperback / softback
Bekijk inkijkexemplaar
€ 24,99
Gratis bezorging vanaf € 25,-
Retourneerbaar binnen 14 dagen
Korte beschrijving/Annotatie
In ‘Lateraal denken’ legt de bekroonde schrijver Paul Sloane duidelijk uit hoe je kunt profiteren van het gebruik van een laterale denkaanpak.
Tekst achterflap
‘Te veel van de huidige managementboeken benaderen problemen vanuit dezelfde invalshoeken. Dit boek draait problemen om en laat ons anders denken. Het is erg handig, niet alleen in het bedrijfsleven, maar ook voor het leven van elke dag.’ Brian McBride, voorzitter van de Confederation of British Industry
‘Een uitgebreide reset voor je geest die je creativiteit een boost zal geven.’ Jane Casey, auteur van de Maeve Kerrigan-boeken
‘Lateraal denken is noodzakelijk voor leiders die creativiteit en innovatie moeten stimuleren. Dit boek geeft je een fris perspectief om je te helpen overleven in deze uitdagende tijden.’ Moira Clark, hoogleraar strategische marketing aan de Henley Business School
Niet voor elk probleem is er een voor de hand liggende oplossing en soms levert een rechtlijnige oplossing niet de best mogelijke uitkomst op. Wat kun je dan doen? Gebruik de mogelijkheden van lateraal denken om vindingrijk en creatief te denken en zo breinbrekers op een nieuwe, frisse manier aan te pakken.
In ‘Lateraal denken’ legt de bekroonde schrijver Paul Sloane duidelijk uit hoe je kunt profiteren van het gebruik van een laterale denkaanpak. Aan de hand van inspirerende voorbeelden van grote laterale denkers uit de muziek, het bedrijfsleven, de architectuur, de geschiedenis, oorlogvoering, kunst en criminaliteit helpt deze verzameling praktische tips, technieken, voorbeelden, puzzels en uitdagingen je gegarandeerd om krachtige denk-technieken in te zetten, mensen te overtuigen en frisse oplossingen te bedenken voor creatieve uitdagingen.
Slogan/Promotie
In ‘Lateraal denken’ legt de bekroonde schrijver Paul Sloane duidelijk uit hoe je kunt profiteren van het gebruik van een laterale denkaanpak. Aan de hand van inspirerende voorbeelden van grote laterale denkers uit de muziek, het bedrijfsleven, de architectuur, de geschiedenis, oorlogvoering, kunst en criminaliteit helpt deze verzameling praktische tips, technieken, voorbeelden, puzzels en uitdagingen je gegarandeerd om krachtige denk-technieken in te zetten, mensen te overtuigen en frisse oplossingen te bedenken voor creatieve uitdagingen.
Biografie
Paul Sloane is een erkende autoriteit op het gebied van innovatie en creatief spreken en geeft workshops aan toonaangevende bedrijven over de hele wereld. Hij is de auteur van de bestsellers ‘How to Be a Brilliant Thinker’ en ‘The Innovative Leader’.
Inhoudsopgave
Introductie 10
DEEL ÉÉN De basis 01 Wat is lateraal denken? 13 02 De gevaren van conformiteit 15 03 Bestrijd de dreiging van groepsdenken 17 04 Overweeg het tegenovergestelde 19 05 Overtreed regels 21 06 Denk als een buitenstaander 23 07 Stel domme vragen 25
DEEL TWEE Historische voorbeelden 08 Zeven bedrijven die zijn veranderd 29 09 Waarom wijzen experts nieuwe ideeën af? 31 10 Vlieg, crash, pas je aan 33 11 Luister naar tegenstrijdige denkers 35 12 Lateraal denken in oorlogstijd 37 13 Bescherm de onderdelen die niet zijn getroffen 41 14 Lateraal denken in de architectuur 42 15 Als er iets onverwachts gebeurt, word dan nieuwsgierig 45
DEEL DRIE Tools voor lateraal denken en dagelijkse hacks 16 Hoe gebruik je De Zes Denkhoeden 49 17 De Disneymethode voor creatieve ideeën 52 18 Gebruik de drie Grieken om je overtuigingskracht te verbeteren 54 19 Waar komen innovatieve ideeën vandaan? 56 20 De Six Serving Men 58 21 Spellen als braintraining 60 22 Raadsels om je lateraal aan het denken te zetten 63 23 De Random Word Methode 64 24 Gelijkenissen verdringen je denken 66 25 Roll the Dice 68 26 Puzzels voor lateraal denken 69 27 Ga voor de hoeveelheid ideeën 71
DEEL VIER Praktische tips en dagelijkse hacks 28 Dwing jezelf om buiten het kader te denken 74 29 Manieren om spontaner te zijn op het werk 76 30 Vervang logica door emotie 78 31 De ruimdenkende quiz 80 32 Tien dingen die je kunt doen als je vastzit 81 33 Verbeter je overtuigingskracht 84 34 Denk als een crimineel 86 35 Geheugentechniek: Een lijst koppelen 88 36 Geheugentechniek: De virtuele reis 90 37 Beter een giraf dan een zebra 92 38 Rommelig is beter dan opgeruimd 94 39 Ga om met creatievere mensen 96 40 Vragen die je jezelf moet stellen na een tegenslag 98 41 Lateraal denken in de wiskunde 100 42 Pas op voor deze cognitieve vooroordelen 102
DEEL VIJF De basis 43 Laat iemand anders het werk doen 107 44 Hergebruik je product 109 45 De oprichting van Google 111 46 Tony Hsieh – de opmerkelijke cultuurvernieuwer bij Zappos 113 47 Verander een zwakte in een kracht 116 48 Verplaats de waterkoker! 118 49 Richt je op de kans, niet op het probleem 120 50 Muziek zonder muziek 122 51 Laterale marketing: De voordelen van provocerend zijn 124 52 Laterale marketing – Actueel onheil 126 53 Een idee transplanteren 128 54 Cafécultuur 130 55 Wat staat er op het vuur? 132 56 Vreemde combinaties 134 57 Wat als je baas risicomijdend is? 136 58 Word een ideeëndrager 138 59 Ga terug naar de toekomst 140 60 Wijs ideeën niet af met Ja, maar 142 61 Experimenteer, experimenteer, experimenteer 144 62 Een welkome mislukking 146
DEEL ZES De basis 63 Coole laterale ideeën 151 64 Lateraal denken in de strijd tegen criminaliteit 154 65 Een laterale manier om oorlogsmisdaden aan het licht te brengen 156 66 Erken de waarde van onwetendheid en twijfel 158 67 Lateraal denken in de natuur 160 68 Lateraal denken in de kunst 162 69 Samenwerking op afstand 164 70 Hacks voor geestelijke gezondheid 166 71 Samenvatting en conclusies 169
ANTWOORDEN Raadsels 170 Puzzels voor lateraal denken 170 Wiskundige problemen 171 Noten 172
Details
EAN : | 9789083309156 |
Uitgever : | Vrije Uitgevers, De |
Vertaler : | Peter Krans |
Publicatie datum : | 24-12-2024 |
Uitvoering : | Paperback / softback |
Taal/Talen : | Nederlands |
Hoogte : | 245 mm |
Breedte : | 170 mm |
Dikte : | 15 mm |
Gewicht : | 332 gr |
Status : | Bestelbaar |
Aantal pagina's : | 174 |
Keywords : | creatief denken;denken buiten de gebaande paden;denkstrategieën;innovatief denken;lateraal denken;out-of-the-box denken;probleemoplossingstechnieken |