Stoomtractie van de wederopbouw

Eelco Storm


Nederlands | 29-11-2024 | 176 pagina's

9789462586734

Hardback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 39,95

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar

   Gratis bezorging vanaf € 25,-

   Retourneerbaar binnen 14 dagen




Korte beschrijving/Annotatie

Unieke foto’s van buitenlandse stoomlocomotieven in dienst van de Nederlandse Spoorwegen

Tekst achterflap

Stoom bij NS in de eerste naoorlogse jaren Toen de Nederlandse Spoorwegen na afloop van de Tweede Wereldoorlog begonnen met het plannen van een grootscheepse modernisering, kon het bedrijf er niet om heen dat er eerst stoomlocomotieven aangeschaft moesten worden om de oorlogsverliezen op te vangen. Het nieuw laten bouwen van honderden stoomlocomotieven zou te duur worden, want de NS verwachtte deze locomotieven maar kort te gebruiken. Daarom werd gekeken naar de aanschaf van tweedehands locomotieven. Tussen 1945 en 1946 stelden de Nederlandse Spoorwegen verschillende series locomotieven in dienst die gekocht werden van het Britse War Department en van de Zwitserse spoorwegen. Daarnaast nam de NS de in Nederland achtergebleven Duitse stoomlocomotieven in dienst en werden vijftig locomotieven nieuw gebouwd in Zweden. Enkele ervan deden maar een paar jaar dienst en andere bleven rijden tot aan het einde van de stoomtractie. Maar alle locs droegen bij aan de wederopbouw van de spoorwegen in Nederland en aan de economische wederopbouw van ons land.

Slogan/Promotie

Stoom bij NS in de eerste naoorlogse jaren Toen de Nederlandse Spoorwegen na afloop van de Tweede Wereldoorlog begonnen met het plannen van een grootscheepse modernisering, kon het bedrijf er niet om heen dat er eerst stoomlocomotieven aangeschaft moesten worden om de oorlogsverliezen op te vangen. Het nieuw laten bouwen van honderden stoomlocomotieven zou te duur worden, want de NS verwachtte deze locomotieven maar kort te gebruiken. Daarom werd gekeken naar de aanschaf van tweedehands locomotieven. Tussen 1945 en 1946 stelden de Nederlandse Spoorwegen verschillende series locomotieven in dienst die gekocht werden van het Britse War Department en van de Zwitserse spoorwegen. Daarnaast nam de NS de in Nederland achtergebleven Duitse stoomlocomotieven in dienst en werden vijftig locomotieven nieuw gebouwd in Zweden. Enkele ervan deden maar een paar jaar dienst en andere bleven rijden tot aan het einde van de stoomtractie. Maar alle locs droegen bij aan de wederopbouw van de spoorwegen in Nederland en aan de economische wederopbouw van ons land.

Biografie

Eelco Storm SPOORWEGKENNER Storm woont in Denemarken. Van jongs af aan is hij geïnteresseerd in het spoor en met name het Nederlandse spoor in de jaren vijftig. Hij schreef eerder De laatste stoomlocomotief en publiceerde diverse artikelen in spoorwegtijdschriften.

Details

EAN :9789462586734
Auteur: 
Uitgever :Uitgeverij WBOOKS
Publicatie datum :  29-11-2024
Uitvoering :Hardback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :311 mm
Breedte :252 mm
Dikte :19 mm
Gewicht :1296 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :176