Work+Life

Roel Geenen


Nederlands | 11-11-2024 | 180 pagina's

9789490548995

Paperback / softback


  Bekijk inkijkexemplaar

€ 57,50

 Voorraad in de winkel
   Bestelbaar

   Gratis bezorging vanaf € 25,-

   Retourneerbaar binnen 14 dagen




Tekst achterflap

WORK+LIFE Jaren geleden ontstond bij mij het idee om een boek te schrijven. Een geschrift om met de wereld te delen wat wij bij Veldhoen + Company bij een aantal van onze opdrachtgevers bedachten; een grondslag onder kantoorinnovatie. Die grondslag heeft ervoor gezorgd dat je houvast hebt, dat je kunt toetsen en leren, allemaal o zo relevant in een werkveld waar vaak miljoenen per project uitgegeven worden.Het is die houvast die in dit boek zo duidelijk borg staat voor wat er in de toekomst zal gebeuren, op basis van de conclusie dat al decennialang trends niet gebroken worden. En die ik graag zou willen delen. Puur omdat er een grote overlap is tussen de opdrachtgevers van nu en die van toen. Er wordt veel tijd gestoken in een nieuwe werkomgeving en de daaraan verbonden IT- en AV-componenten, in de hoop dat het een positief effect zal hebben op de brede medewerkerspopulatie. Of er wordt veel tijd gestoken in het beluisteren van de wensen van medewerkers in het nu, zonder met ze te bezien waar je als organisatie naar toe wil, of zonder rekening te houden met hun veranderwensen. Ik zal me hard blijven maken voor een duurzame Nieuwe Manier van Werken aanpak, waarin de belangen van alle stakeholders bij elkaar komen. Puur omdat ik daarin geloof en omdat deze aanpak zich de afgelopen 35 jaar ook al meermalen bewezen heeft als de beste.

Slogan/Promotie

Roel Geenen, directeur en mede-eigenaar van Veldhoen + Company, biedt met zijn boek een grondslag voor kantoorinnovatie, die houvast biedt en ervoor zorgt dat je kunt toetsen en leren. Hij zet zich in voor een duurzame Nieuwe Manier van Werken aanpak, waarin de belangen van alle stakeholders bij elkaar komen.

Biografie

OVER DE AUTEUR Roel Geenen is adviseur, directeur en mede-eigenaar van het wereldwijd actieve adviesbureau Veldhoen + Company. Ooit was hij binnen die organisatie de leider van de Gideonsbende. Hij maakte en maakt zich nog steeds sterk voor de menscomponent in vastgoed- en huisvestingsconcepten; de impact op de leider, het team en de medewerker in zijn rol en als mens. Omdat hij elke dag gegrepen wordt door voorbeelden die wat hem betreft een betere aanpak of uitwerking verdienen ligt er altijd een vernieuwend inzicht op de loer. Vanuit dat perspectief zoekt hij naar samenwerkpartners, gelijkgestemden en mensen die getriggerd willen worden. Zo zul je hem ook beleven in de vele artikelen, podcasts en filmfragmenten waaraan hij meewerkte. Zijn stijl is overduidelijk, vanuit een persoonlijke gedrevenheid vertelt hij een verhaal dat je pakt en aan het denken zet.

Inhoudsopgave

INHOUDSOPGAVE AANBEVELING THEO VAN DER VOORDT 006 AANBEVELING MARTIJN DAALDER 007 VOORWOORD ROEL GEENEN 008 INLEIDING 011 HOOFDSTUK 1 DE HISTORIE VAN EEN NIEUWE MANIER VAN WERKEN 015 1.1 Gevolgen voor kantoorgebouwen en faciliteiten 018 1.1.2 Experimenten in VS 018 1.1.3 CoCon-concept 018 1.1.4 Activity Based kantoorconcept 019 1.1.5 Rijksoverheid 022 1.1.6 Ondersteunen van fusieproces 022 1.1.7 Ruimtebesparing en financieel voordeel 025 1.1.8 Styling en design 025 1.1.9 Transparantie 025 1.1.10 Aandacht voor individu 026 1.1.11 Activiteit centraal 026 1.1.12 Ambtenaar 2.0 030 1.1.13 Digitalisering 034 1.1.14 Het Nieuwe Werken 035 1.1.15 Lean management 036 1.1.16 Maatschappelijke doelen 038 1.1.17 Muren slechten 039 1.2 Analyse van de historie 040 1.2.1 Van antwoorden naar vragen 041 OOFDSTUK 2 DE EFFECTDOMEINEN, PROJECTDOELEN EN INGREPEN BIJ EEN NIEUWE MANIER VAN WERKEN 043 2.1 Visie 045 2.1.1 Operationaliseren van visie 046 2.2 Middel 047 2.3 De effectdomeinen 048 2.3.1 Duidelijkheid over effecten 048 2.3.2 Vier effectdomeinen 048 2.4 Projectdoelen 059 2.4.1 Ruimtebesparing 059 2.4.2 Negen eerlijke projectdoelen 060 2.5 Relatie tussen projectdoelen en effectdomeinen 064 2.6 Ingrepen 065 2.6.1 Inhoudelijke en procesmatige ingrepen 065 2.6.2 Inhoudelijke ingrepen 066 2.6.3 Procesingrepen 079 2.7 Kracht van ingreep-effectdenken 089 2.8 Resumé 090 HOOFDSTUK 3 DE STAP NAAR VERNIEUWEND SAMENWERKEN 093 3.1 De reden om ermee aan de slag te gaan 097 3.2 De relevantie van perceptie-onderzoek 098 3.3 Resultaten in de praktijk 099 3.4 Een volgende stap in de ontwikkeling van vernieuwend samenwerken 100 3.4.1 Wij willen anti-fragiel! 100 3.4.2 Waarom willen organisaties ook samenwerken stimuleren? 102 3.5 Hoe krijgen we Vernieuwend Samenwerken voor elkaar? 104 3.5.1 Het gebruik maken van talenten 104 3.5.2 Het bespreekbaar hebben van signalen 105 3.5.3 Altijd verbonden zijn met internet 106 3.5.4 Spraak als de manier om informatie te verspreiden (ook in het buitenland) 107 3.5.5 Het bewuster kiezen wanneer je wat met wie niet doet 108 3.5.6 Inrichten van de werkomgeving op ABW to the max 110 3.5.7 Indiceren van de mate waarin een groep dat aankan 115 3.5.8 Smoel geven aan diverse vormen van samenwerken 116 3.5.9 Bureaucratie omzeilen door verantwoordelijkheden anders te organiseren 118 3.5.10 Tonen van successen en leerervaringen 119 3.5.11 Openheid geven over ieders bijdrage als fundament voor verbetering 120 3.5.12 Geven van ruimte aan medewerkers als beloning in plaats van opslag 121 HOOFDSTUK 4 EEN PANDEMIE DIE HISTORIE SCHRIJFT 123 4.1 Effect op alle domeinen 126 4.2 De impact op de effectdomeinen 128 4.2.1 Pandemie en effectdomein 1: Een negatief effect op ‘effectieve tijd’ 128 4.2.2 Pandemie en effectdomein 2: ‘Privé’ heeft een enorme invloed op de nieuwe routines 129 4.2.3 Pandemie en effectdomein 3: Een stapje terug in de kracht van sociale druk 130 4.2.4 Pandemie en effectdomein 4: Veel discomfort geeft een impuls aan individueel anders werken 131 4.3 Is het denken in Nieuwe Manieren van Werken nog actueel? 132 4.3.1 Dataverzameling en analyse 133 4.3.2 Nieuwe duidelijkheid 135 4.3.3 Niet voor niks het tijdperk van Black Lives Matter en #metoo 138 4.3.4 Aanname versus werkelijkheid 139 4.3.5 Compassie 140 4.3.6 Onder druk wordt alles vloeibaar 141 HOOFDSTUK 5 HOE ZOU DE TOEKOMST VAN NIEUW WERKEN ERUIT KUNNEN ZIEN? 143 5.1 Trendlijnen 145 5.1.1 Bricks 146 5.1.2 Bytes 147 5.1.3 Behaviour 147 5.1.4 De stap naar de toekomst van werken 148 5.2 De rol van Bricks 151 5.2.1 Samenwerken bedrijven en commerciële leisure sector 154 5.3 De push van Bytes 155 5.3.1 Spraak 157 5.3.2 Chips in plaats van schermen 158 5.4 De impact op Behaviour 159 5.4.1 Nieuw statuut 161 5.5 Een logische eerste stap op dit moment 163 5.6 Welke bril zet je op? 164 5.6.1 Verbinding 165 5.7 Doel, effect en ingreep 166 5.7.1 Toets op de doelen 166 5.7.2 Toets op de effecten 168 5.7.3 Ingrepen 169 5.8 Met een Nieuwe Manier van Werken de toekomst in 170 5.9 Holistiek 171 NAWERK Inspiratie en verantwoording 176

Details

EAN :9789490548995
Auteur: 
Uitgever :Vrije Uitgevers, De
Publicatie datum :  11-11-2024
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :256 mm
Breedte :218 mm
Dikte :16 mm
Gewicht :696 gr
Status : Bestelbaar
Aantal pagina's :180